Home » Těhotenství » Jídelníček nastávající maminky

Jídelníček nastávající maminky

29.11.2016

V těhotenství máte zodpovědnost nejen za vaše zdraví, ale i za zdraví vašeho nenarozeného miminka, které nosíte pod srdcem. Jeho vývoj ovlivňujete celou řadou věcí a jednou z nich je samozřejmě i váš jídelníček. Uvědomte si, že během gravidity vaše miminko čerpá veškeré potřebné živiny důležité pro správný vývoj od vás – pokud se nebudete stravovat správně a podceníte zdravou a vyváženou stravu, pak můžete svému dítku ublížit.

Zákazy všude kolem nás jidelnicek-nastavajici-maminky-telo-clanku

Určitě jste jako těhulka narazila na spoustu diskuzí a článků věnovaných potravinám, které gravidní ženy za žádnou cenu nesmí konzumovat, kterým by se měly co možná nejširším obloukem vyhnout a které by měly omezit. Pojďme si tedy ve stručnosti říci, jaké suroviny, potraviny a v mnoha případech i dobroty nemají v jídelníčku budoucí maminky co dělat:

  • Alkohol – tato položka na seznamu asi nikoho nepřekvapí. Co možná bude objevujícím zjištěním je skutečnost, proč se těhotné ženy musí alkoholu vzdát: poškozuje plod! Ačkoli se v tomto ohledu názory odborníků rozchází – někteří jsou razantně proti, jiní dovolují alespoň malou skleničku vína jednou týdně – dejte na své vlastní uvážení.
  • Měkké sýry – měkkých sýrů se vzdejte dobrovolně. O těch se tvrdí, že jsou vysokým rizikem výskytu bakterie zvané listerióza pro těhulky nevhodné. Listerióza je pro plod v matčině lůně nebezpečná a může vyvolat i potrat.
  • Kofeinové nápoje – ačkoli milujete kávu a nedokážete si bez ní představit start do nového dne, v těhotenství byste pití kofeinových nápojů měla raději omezit. Kofein může mít za následek poruchy růstu plodu a často je uváděn i jako příčina nízké porodní váhy.

Co je naopak potřeba ve velkém množství?

Teď se na to podívejme z té druhé stránky a řekněme si, jaké potraviny a složky by vám v těhotenství chybět neměly. Tím vás chceme i uklidnit, že těhotenství není jen o zákazech, které vám znepříjemňují období očekávání svého potomka!

  • Přirozené vitamíny – vitamíny potřebuje každý z nás, těhotné ženy pak dvojnásob. Vysokým obsahem vitamínů se pyšní především ovoce a zelenina. Dopřát si můžete i kvasnice bohaté na vitamíny skupiny B.
  • Ryby – ryby jsou pro naše tělo velice prospěšné a v případě, kdy čekáte miminko a musíte tak myslet i na jeho zdraví, si je s klidným srdcem dopřávejte alespoň 2x do týdne. Upozorníme ale na mírné riziko v podobě mořských plodů, kterých byste se měla v těhotenství vyhnout.
  • Vápník – určitě vás lékař upozornil na to, že vám pobyt miminka v bříšku zvýší potřebu vápníku v těle, což je způsobeno tím, že i vaše miminko jej potřebuje – je pro něho důležitý především pro stavbu kostí. Ve vašem jídelníčku by se proto měly objevit mléčné výrobky.

 

Spread the love

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *